Kraniosakrálna terapia

Kraniosakrálna terapia je jemná manuálna technika, ktorá pracuje s kraniosakrálnym systémom. Tento systém tvoria krížová kosť, lebka, mozgomiešna tekutina a obaly centrálneho nervového systému.

Okrem srdečného a respiračného rytmu má naše telo ešte ďalší rytmus, a to rytmus kraniosakrálny. Počas jedného cyklu dochádza k rozširovaniu a zužovaniu hlavy, predlžovaniu a skracovaniu chrbtice. Dochádza k tomu preto, že kosti lebky sa musia prispôsobiť tlaku mozgomiešnej tekutiny. Mozgomiešna tekutina sa pohybuje vo vnútri systému membrán, ktorý sa tiahne od lebky až po krížovú kosť a kostrč. Vzniká rytmicky v mozgových komorách, obmýva mozog a miechu a je naspäť resorbovaná do krvného riečišťa. Kraniosakrálny rytmus má frekvenciu 6 – 12 pulzov za minútu a môže sa palpovať kdekoľvek na tele.

Terapia trvá zvyčajne 1 hodinu a prebieha tak, že klient leží oblečený na lehátku. Terapeut sa veľmi jemne dotýka klientovho tela. Dotyk by nemal byť silnejší ako 5g, čo je váha listovej obálky. Častokrát sa dotyk prirovnáva k dotyku motýlich krídel. Silný tlak, ktorý sa využíva pri klasickej masáži, vyvoláva v tele protitlak (odpor) a bráni dokonalému uvoľneniu a spusteniu samoozdravných (samoliečiacich) procesov v tele.

Terapeut svojimi rukami vníma kraniosakrálny rytmus a odchýlky v rytme. Palpáciou rytmu terapeut získava informácie o tele a prípadných blokoch (restrikciách). Pomocou špeciálnych techník tieto bloky odstráni. Dochádza tak k obnove prirodzenej funkcie organizmu.

Kraniosakrálna terapia je veľmi vhodná aj v tehotenstve na odstránenie bolestí, relaxáciu a regeneráciu, pretože uvoľňuje telo a myseľ (psychiku).

V niektorých krajinách je využívaná ako súčasť popôrodnej nadštandartnej starostlivosti a vykonáva sa priamo v pôrodnici. Na lebku bábätka sú počas priechodu pôrodnými cestami vyvýjané obrovské tlaky, takže sa môže pri pôrode niečo zablokovať a prejaví sa to až omnoho neskôr. Zároveň sú bábätká po ošetrení kľudnejšie.

Terapia má silný relaxačný a regeneračný účinok, harmonizuje telo a myseľ. Spúšťajú sa samoozdravné (samoliečiace) schopnosti tela. Odporúča sa terapiu niekoľkokrát zopakovať. Kraniosakrálna terapia má veľmi široké spektrum využitia.

migréna, škúlenie, poruchy zraku, tiky, závrate

tinitus (hučanie v ušiach), problém s rovnováhou, porucha koordinácie pohybu

zápaly dýchacích ciest a prínosných dutín

škrípanie zubov, zubná neuralgia, bolesti sánky, čeľustných kĺbov