Fyzioterapia v tehotenstve
a po pôrode

Fyzioterapia je odbor, ktorý sa neustále vyvýja. V dnešnej dobe poskytuje širokú škálu rôznych možností a to aj pre tehotné ženy.

Obdobie tehotenstva je pre ženu a jej telo nádherné a zároveň veľmi náročné obdobie. V tele ženy dochádza k množstvu rôznych zmien, aby mohlo vyživovať novovzniknutý život, pripraviť sa na samotný pôrod a obdobie po pôrode. Vplyvom týchto zmien môžu tehotné ženy pociťovať určité obtiaže alebo diskomfort.

Tehotným ženám viditeľne rastie bruško a to hlavne po prvom trimestri. Uvoľňujú sa hormóny, ktoré ovplyvňujú pohybový aparát a kĺby. Mení sa celkové postavenie tela, prehlbuje sa drieková lordóza. Mení sa stereotyp chôdze. Rastúca maternica môže tlačiť na močový mechúr, čím vzniká častejšie nutkanie na močenie, alebo únik moču pri kýchnutí. Je spomalená činnosť čriev a mnohé iné.

Pohyb je veľmi dôležitý a prospešný. Platí to aj v tehotenstve. Správnym pohybom je možné rôzne prejavy a ťažkosti zmierniť až úplne odstrániť. Tehotné ženy pomocou pohybu získajú lepšiu kontrolu nad svojím telom, naučia sa eliminovať rôzne obtiaže a po pôrode dochádza k rýchlejšiemu návratu do pôvodnej kondície.

Fyzioterapia po pôrode sa zaoberá problémami a obtiažami, ktoré vznikli počas tehotenstva a pôrodu, a ktoré pretrvávajú po pôrode a šestonedelí. Šestonedelie sa občas nazýva aj štvrtý trimester. Je to obdobie, kedy sa telo ženy opäť mení a postupne vracia sa do stavu pred tehotenstvom. Určitú dobu pretrvávajú pôsobenia niektorých hormónov, ktoré sa vo väčšej miere tvorili v tehotenstve a začína sa tvorba iných hormónov, napr. na podporu laktácie. Maternica a celé telo sa čistí. Môžu pretrvávať bolesti chrbtice, panvy, krížov, kostrče, močová inkontinencia. Môžu sa objaviť bolesti nové spôsobené pôrodom, ako sú bolesť jazvy po nástrihu hrádze alebo po cisárskom reze.

Po šestonedelí sa väčšina zmien stabilizuje. Okrem vyšetrenia u gynekológa by mala žena absolvovať aj vyšetrenie u fyzioterapeuta. Fyzioterapeut skontroluje držanie tela, chrbticu, panvu, bruško, pánvové dno, jazvy, dolné končatiny a iné. Na základe zistení je žene nastavený pohybový režim, aby sa pretrvávajúce problémy a obtiaže zmiernili a postupne odstránili.

Fyzioterapia v tehotenstve a po pôrode je pre Vás dostupná aj ONLINE. Ako na to, sa dozviete tu.

Fyzioterapia v tehotenstve

.

bolesti nôh, opuchy nôh, kŕčové žily

bolesti v rôznych častiach chrbtice, SI kĺbu, v trieslach a v oblasti symfýzy